Transträck mot Billingen


lördag 7 maj 2011

Nässelsoppa

Vad är det som är enkelt, gott, nyttigt, lättlagat, närproducerat, och i säsong och dessutom skiner som sola i Karlstad? Givetvis Nässelsoppa med äggula! En bättre hyllning till vårens primörer finns väl inte. Nåja slut på lovord, jag älskar den och ser den som en hyllning till våren och glömde jag säga att det är nyttigt också.
Så jag ringer till Ann-Mari som kommer över och vi börjar mad handskar och sax klippa av nässeltopparna runt mitt gamla nu nästan helt döda plommonträd. Vi fyller varsin bunke vilket räcker till ett par portioner. Man kan klippa nässlor hela sommaren om man nu, som jag och en rad fjärilslarver, gillar detta stickande ogräs, bara man tar topparna och undviker de tjockare delarna. Jag rensar noggrant bort de torra fjolårsstråna redan när jag klipper av bladen och de översta mjälla stammarna så är det bara att skölja av det hela senare.

    Alla ingredienser som behövs
 
När bladen är avsköljda lägger man dem i en kastrull med vatten och kokar dem några minuter eller säg minst fem minuter så de blir mjuka. Jag föreslog att koka ägget i samma vatten för att spara tid och energi men där blev det tvärstopp, Ann-Mari vägrade – äggen skulle ha eget vatten så jag gav upp, äggen fick puttra tills de blev hårdkokta i egen kastrull.

    När nässlorna kokat

Häll av nässelvattnet och spara det till senare, och töm över de kokta intensivt gröna på en skärbräda och hacka dem fint. Här inträffar nästa kulinariska krock – Ann-Mari vill mixa och jag hacka, denna gång vann jag. Jag gillar när man har en viss kontakt med ursprunget men detta är givetvis en smaksak.


    Späd med mjölk och nässelkoket

Sen smälter man en klick smör i en kastrull strör i lite mjöl och reder med en skvätt mjölk och spär sen med nässelvattnet. Ta inte med grumset som ligger i botten utan bara det klara spadet och därefter lägger man i de finhackade nässlorna och buljongtärningarna, en per halvliter och koka en liten stund till och sen tro det eller ej men nu är det klart att servera. Ja ägget skall förstås skalas och halveras och pryda tallriken, en brödbit, nåt att dricka och festen kan börja – njut av vårens bästa soppa.

    En försmak av sommarens grönska

Inga kommentarer: