Transträck mot Billingen


fredag 22 juli 2011

Morgon i dimman

Sommarmorgonens magiska ljus förstärks när markfukten stiger efter regn. När klockan ringer vid halv fyra tiden är det lagom att titta ut och kolla läget, har gårdagens regn givit resultat eller inte. Jo denna morgon var landskapet insvept i tät dimma, så tät att himlen inte syntes. Efter kaffe och en macka så hann jag inte längre än till brevlådan innan jag tog upp kameran då gänget med hjortar svagt skymtade ute på fältet ner mot våtmarken. 

    Hemmahjortarna knappt skönjbara i dimman

Nu är dovhjortar verkligen ingen bristvara så jag drog ett par rutor och fortsatte min vanliga runda upp emot Likstammen. Det är alltså vår högst älskade badsjö där vi exekverar bastutbad varje lördag och namnet betyder på sörmländska den likaste sjön – alltså den man tycker bäst om, jämför med engelskans like.
 Denna morgon var dimman för tät och solens uppgång gick ej att se utan den dök upp först lite senare när ljuset gulnat en smula, men det finns alltid gott om motiv att ägna sig åt ändå. Att fotografera handlar ju mest om att se oavsett ljus även om ljuset förmår göra invanda miljöer intressanta trots att man varit där många gånger tidigare och kanske just häri ligger utmaningen. 

    S-kurva i säden
 
    Havren lyser som silver
 
En stor sparbanksek står solitärt på ett fält nu omgiven av böljande sädesfält och bakom denna masar sig solen upp ur dimman och strax efter samma sol över en taggig granskogssiluett.

    Morgoneken

    Gransiluett

Några tranor står och fäktar på ett fält och deras ödsliga rop ekar över nejden och den varma andedräkten flyger iväg som rökpustar ur deras gap.

    Tranorna ropar ödsligt

Annars ser jag inte så många däggdjur denna morgon. Nåväl ett par rådjur flyr undan och ytterligare några dovhjortar på långt håll så jag bestämmer mig för att krypa ner i makrovärldens rike där djuren har fler ben.
 Det är alltid spännande att krypa runt i motivet även om det just denna morgon innebär mycket blöta knän eftersom daggen och dimman gjort att allt dryper av fukt, men that´s the price. Som pärlor på en skör tråd hänger nattens dagg och speglar omvärlden upp och ner – skärpeinställningen är svår det handlar om delar av millimeter. 

    Daggdroppar hänger på osynliga nattrådar...

    ... som pärlor

Spindlarna har jobbat hårt och vävarna lyser glittrande ljusa i motljuset. En korsspindel vilar i mitten av sitt mästerverk och får ett ovälkommet uppvaknande när jag råkar vidröra nätet. Som byte var jag för stor och den lämnar scenen ut till nätkanten för att invänta mindre byten. 

    Nätets centrala härskare

    Ängsskallran mot suddiga motljusreflexer
 
Jag leker runt lite bland morgondaggen innan jag vänder hemåt. Nere i ett utblommat rapsfält kammar jag in ytterligare en hjort, denna gång Kronhjort med ett par hindar, de har rejäla klädhängare ungefär som renarna, och låter sig inte störas av att jag stannar vid vägen.

    Kronhjorten betar i rapsen

Morgonstund har guld i mund heter det ju men guldets glans bleknar när jag kommer hem och ögonen känns tunga så jag knyter mig en stund – blev visst en timme utan problem.

1 kommentar:

Helena Ingrid sa...

Jättefina bilder far! Så mysigt att läsa din blogg, jag hör liksom din röst när jag läser. Sen är det väldigt trevligt att se bilder från hemtrakten, den och du känns nära då. Kram från dotter