Transträck mot Billingen


fredag 8 april 2011

Soluppgång Uppsa Kulle

 

Vaknar strax efter fem och det är fortfarande klart – det kommer bli en vacker morgon. Sticker iväg till Uppsa för en bild jag tänkt göra där just när solen går upp på andra sidan Runnviken. Himlen är orangeröd och kullen avtecknar sig i en mjuk svart profil precis som jag tänkt mig – men ser då jag gör bilderna att det skulle varit bra med någon figur på toppen – det får bli nästa gång.

   Uppsa Kulle rundade profil lockar till många bilder
 
Fullt med fågel i den inre grunda viken och på åkrarna går gässen i par. Skrattmåsarna skränar och fågelvåren fortsätter men jag noterade att det var färre Sångisar vid Lövsund kan de redan skyndat vidare eller har de bara spridit sig över ett större område nu när sjöarna öppnas från isens grepp. 



Några gräsänder tippar alldeles vid vägen dit vattnet nu når...
 

och ett annat par sitter uppflugna i ett träd...


…och bredvid står en härligt solbelyst al med svällande kottar mot blå himmel. 

    Den spretande alen

 Vid hemkomsten ropar några tranor som just landade i kärret och något stort hann ur sökaren innan jag såg vad det var – förmodligen kärrhöken. 
 
    Tranorna ropar
 
 En annan bild jag tänkt göra är denna snödroppe fotgraferad underifrån mot blå himmel så man ser det gula inuti – en ovanlig vinkel men väl så vacker. Fotografering handlar ju ofta om att se saker på ett nytt sätt och vissa bilder kan man tänka fram och ibland så lyckas det.

    Snödroppens gula ståndare sällan skådade
 
Några timmar senare har solen fösvunnit och en nordvästlig front får dagen att bli jämngrå – då känns det extra bra att ha varit ute tidigt något man aldrig ångrar om man bara kommer ur sängen.

Inga kommentarer: