Transträck mot Billingen


tisdag 29 mars 2011

En värmande soppa

Plusgrader och drivande moln, solen tittar blekt fram emellanåt men gråväder råder. En rask promenad över till AnnMari för idag skall det bli Tisdagssoppa. Framsmälta dofter från kärrmarken blandar sig med överflygande strävkacklande gäss och mer skönsjungande sångsvanstrumpeter. Talgoxarna filar tvåstavigt och grönfinkarna tjiiiiirrrrrpar, de bryr sig inte om lite mulet urrrväder.

     Vårens videkissar en solig dag

Det blir linssoppa det skall väl gå att trycka i en fotograf.

    Allt som behövs utom vatten

Skölj de röda linserna väl i kallt vatten och lägg dem i en kastrull för uppvärmning i lite matolja. 

    Tärna potatisen

Låt linserna fräsa någon minut under omrörning och tillsätt sedan ett par tärnade potatisar och fräs och rör en stund till, därefter tillsätt vatten så det täcker innehållet och pytsa i en burk krossade tomater och pressa i vitlök efter behag, vi tog två stora klyftor, hade jag gjort den hemma hade det blivit fyra.  

   Häll i tomater

Vi tog idag cirka 2,5 dl linser och fyra potatisar av normalstorlek, här kan det egna tyckandet få råda när det gäller mängden av de olika ingredienser.
Nu tror du kanske att det går bra att läsa tidningen eller ägna sig åt andra aktiviteter men icke så, linserna sväller och kräver påfyllning av vatten gång efter annan så det inte bränner vid.
 
När så hela anrättningen kokat cirka 20 minuter och linserna börjat falla sönder tillsätter vi en msk salt och några buljongtärningar eller dylikt. Här kan det vara på sin plats att notera att vi inte lägger i saltet från början för då blir linserna hårda  och får inte den där härligt grytiga konsistensen.
I det här läget börjar jag prata om en skvätt vin, vilket säkert skulle kunna passa, men vi får avstå denna gång på grund av ebb i flaskan.


    Nu är soppan är färdig
 
När koket är klart tillsätter vi en skvätt grädde och timjan cirka en matsked (efter behag), värt att notera är att timjan har effekten att hämma alltför stark gasbildning vilket ju ofta förknippas med både linser och vanlig gul ärtsoppa – den som lever får se men fan tro’t! 

Det hela serveras med rågbrödsbullar med russin som AnnMari  gräddat i ugnen lite så där ”enpassant” utan att jag tänkte på det. En förvånansvärt  god soppa på enkla ingredienser och därtill mättande känner jag när jag närapå rullar hem efter två ordentliga portioner.
 
    Videkissarna med upplättningsblixt

 Solen har sänkt sig under horisonten och videkissarna avtecknar sig mot kvällshimlen.


3 kommentarer:

Unknown sa...

jsg blev hungrig av att bara läsa o titta på bilderna så nu ska jag äta något. det blir inte nån soppa utan jag får nöja mig med lite fil smör o bröd. anette

Helena Ingrid sa...

Som vegetarian och stor linsfantast vill jag bara påpeka att linserna inte alls blir hårda (eller mindre mjuka) av att bli kokade i saltat vatten. Jag lagar någon form av linsanrättning ca tre gånger i veckan (och alla former och färger) och har alltid salt och buljong i från början och mina linser blir minsann mjuka! Bara en liten anmärkning..

Stefan Rosengren sa...

Bra Helena jag ska genast meddela detta till AnnMari och oss emellan har jag själv aldrig funderat på sambandet mellan salt och linser, mina har nog också blivit mjuka.