Transträck mot Billingen


fredag 18 mars 2011

Vårväder

Vi vaggades in i vårvarma tankar när dagsmejan fick snön att smälta och skapa barmark och blåskimrande smältvattenpölar varhelst vi vände blicken. Solen log med sitt allra mest intagande leende i nästan en hel vecka och vid mitt vanliga vattenhål, Lövsund bara smaka på namnet, så stod de högväxta videbuskagen i bjärt kontrast mot den blå kvällshimlen och solen  sänkte sig värdigt ner i granskogen på andra sidan fälten.

           Solnedgång vid Lövsund

Här har jag haft många fina upplevelser med sångsvan och tar mig friheten att visa en bild på en februarisvan när vädret var kallt och det gnistrade i alla frostiga snökristaller.

          Sångsvanar i vinterkylan 

Men säg den glädje som varar, 26 snövarningar på vädersidan Klart.se och över mellersta Sverige föll det i natt närmare 40 cm snö – också ett vårväder som vi kanske mer förknippar med april. Men den fotografiska utmaningen kvarstår trots att jag fick nöja mig med blygsamma tio cm vilket inte ger just mer än lite vinterkänsla. Inga extremer bara vitt vitt vitt så varför inte bara försöka skildra det. Det ymniga snöfallet exponeras på lång tid mot den mörkare granskogen och flingorna framträder i just det virrvarr som kännetecknar snöfall och grannhuset nere i hörnan ser ut som om det exponerats på en gammal pressad Ektachrome highspeed.

              Snöflingornas vals

           Färgerna försvinner i detta väder

På väg upp till huset ser jag den pampiga eken, vårdträdet, stå där och frysa med alla sina brustna sommardrömmar dränkta av snö, så jag leker lite med den i photoshop för att mana fram andra känslor i väntan på den gröna skugga  som komma skall – även om det just nu ser ut att dröja ett tag till.
           Den blåfrusna eken


 Men varje dag har sina fröjder så var inte negativ - be happy!
 

2 kommentarer:

Bittan sa...

Snön faller och vi med den!
Det är bara att resa sig och gå vidare.Underbar lek med kamera och teknik med eken!!!!
Har själv suttit vid havet och skådat alla vårfåglar som anlänt i solens sken.

dick sa...

nu har jag läst din blogg igen och blivit lite trött,
skönt att gå och lägga sig med din positiva syn på tillvaron och de goda dofterna som stiger från dina livsrecept
sov gott
dick