Transträck mot Billingen


lördag 26 mars 2011

Tussilago och Havängsdös

Det blir mycket Fenologi denna tid på året, (från grekiskans phainesthai, komma i dagen, bli synlig), botanisk och zoologisk term för läran om de periodiska företeelsernas uppträdande inom växt- och djurriket.

De första tussilagona i dikeskanten





Vi har haft en inofficiell tävling om vem som ser första tussilagon och i år var det Martin som vann, han bor ju i Lund så det kan vara en anledning men sanningen att säga så har det i år inte varit så stor skillnad för jag hittade en solögd guling bara två dagar efteråt när jag letade på mitt favoritsälle. De sydvända vägkanterna är platsen där de först dyker upp och annonserar att vi definitivt har tagit steget in i en ny årstid.
Vårdagjämningen passerade när jag var nere i Jönköping men fick mig idag att tänka på en resa till Skåne för några år sedan då jag skulle fånga solens uppgång vid Havängsdösen, en megalitgrav från yngre stenåldern uppförd för cirka 5500 år sedan. Här människan under hela denna tid kunnat knyta vårens ankomst till solens uppgång rakt österut genom öppningen.
De snöade på morgonen och vädret var växlande som så ofta vid denna tid, men väl framme så lättade molnen och solen steg obeslöjad ur havet. Jag trängde mig in i det lilla utrymmet och lyckades få en bild dubbelvikt över kameran och strax efteråt kom en ny snöby drivande och släckte ljuset igen.  

Solens uppgång klockan sex

Solhälsning vid dösen

Solen strålar genom megalitgraven

Friskt vågat hälften vunnet och det visar väl att man aldrig ska ge slaget förlorat i förtid.

Inga kommentarer: