Transträck mot Billingen


måndag 28 mars 2011

Isande kyla

Våren bromsar upp när nordliga vindar sveper ner över landet, nattemperaturen sticker åter ner mot tio grader minus på nätterna och avsmältningen lugnar ner sig lite så utfallsgraven den jag kallar bäcken drar sig tillbaka till sin vanliga fåra. När dagstemperaturen ligger på tio plusgrader så svämmar den över sina bräddar och fyller på våtmarken så den breder ut sig som en stor sjö kring Sätterstaån och lockar därmed alla fåglar som håller konsert hela nätterna igenom. En våtmark som attraherar både fågel och en del skådare som ibland står med sina tubkikare och avspanar området.

    Grågässen går parvis och betar

Men nu har morgonens solsken försvunnit och det är mulet och råkallt, jag beskär äppelträd och brottas med min askved som bjuder hårt motstånd, klyvyxa och kilar är det som gäller.
Men våren manifesterar sig även på andra sätt än solögda tussilago och blåsippor. Jag har sett de första sorgliga grävlingarna som mött döden längs vägarna ett tyvärr inte ovanligt inslag i trafikbilden.
 Mer glädjande är de ständiga fåglarna, korparna singlar runt i lufthavet två och två fast de borde väl börjat häcka nu, och havsörnen kommer regelbundet svävande över våtmarken i jakt på någon oförsiktig gås. Både grågäss och dito kanadicker finns det nu gott om, kör jag längs ån sträckning kan jag lätt räkna ihop många hundra.  
Hemtranorna går också i par på barsmälta betesmarker och ropar ut sin vårglädje som blandas med skränet från nyanlända måsar och kacklande gäss – en riktig konsert med många deltagare.  

    Snön överraskar snödropparna...

    ...och vintergäcken

Med natten anländer en ny kallfront denna gång bestyckad med snö, så när jag släcker lampan för natten så är marken åter vit vilket inte hindrar de flitiga fåglarna nere i kärret – månne det vara protester jag hör. Alla blommorna blir täckta av ett tunt lager med snö och snödropparna får göra skäl för namnet – vårväder så härligt nyckfullt.

På morgonen idag är solen åter men kylan beständig. Nere i kärret ser jag havsörnen lyfta med en köttslamsa i klorna och en annan svävar på stela vingar över skogshorisonten i den kraftiga vinden. Nere på isen skränar skrattmåsarna livfullt och lyfter i blåsten tillsammans med en stor flock nyanlända starar när jag går förbi på vägen. De kastar hit o dit i blåsten och sprider sig sedan åt olika håll ut över kärrets vidder.

    Skrattmåsar o starar leker i vinden
 

En tussilago mot blå himmel får symbolisera den vår vi väntar

Inga kommentarer: